Björkliden

Björkliden & Abisko

Lapporten omfamnade oss . . .

Vi kom fram  till Björkliden på eftermiddagen, det var lite dimmigt så vi hade ingen bra utsikt men dagen efter vi hade anlänt välkomnades vi av Lapporten som påverkade oss än mer att vara vaken och alert i nuet och vakna upp ur vårt "slummer".

Utsikt som berörde  . . .

Vi hyrde en lägenhet från Hotell Fjället som har altan med  utsikt mot Torneträsk som är Skandinaviens största fjällsjö och Lapporten som man kan se på höger sida.

Lapporten är ett välkänt fjällmotiv som människor gärna fotar. Den skapades av den senaste inlandsisen som nötte ner bergssidorna.

Enligt sägner skapades den när en same med sin renhjord hade svårt att orientera sig i den täta dimman då öppnade sig fjället.

Vi var snabb med att titta ut genom fönstret från lägenheten när vi vaknade på morgonen och mycket riktigt så kunde vi se Lapporten. Vilket utlöste vår förtjusning. Snabbt var vi ute på altanen.

Kärleksbäcken . . .

Vår första lilla utflykt blev nerför bäcken Rakkasjohka (på samiska) som betyder kärleksbäcken. Det ljus turkosblåa vattnet i bäcken och det porlande ljudet fick mig att vara mycket närvarande i nuet (mindfulness). Porlande kärleksbäck wow. Vi vände om och gick upp längst med bäcken och hittade vattenfallet vi hade fått tips om Syndafallet.

En litet vattenfall men så efterlängtat. Först var det kanske namnet som lockade oss att ta oss till fallet. Det här vattenfallet ligger en bit ovanför Hotell Fjället

Syndafallet . . .

Här badade jag och min syster eller blötte oss lite och skämtade om att  vi ville "tvätta av oss våra synder" innan vi beslutsamt gick i.  Å snabbt upp igen, vilken kick vi fick och strax var vi varm igen och fylld av energi.

Syndafallet är ett välkänt ord som kan syfta på fallet från det rena och goda till det syndiga och svåra.

Det går också att tolkas  på många olika sätt, som exempelvis en möjlighet att tvätta av sig det svåra,  omedvetna handlingar och dess konsekvenser och så frön mot mer medvetenhet och närvaro i vardagen, som en symbolisk gest.

Besöket där blev ett minne för livet.

Silverfallet . . .

När man följer bäcken Rakkasjohka nedåt, kommer man fram till var den mynnar ut i Tornesträsk. Det är Silverfallet och en lagun som är sista anhalten mot sjön. Ljudet från vattenfallet är mäktigt och renande.

Namnet Silverfallet passar väldigt bra in på fallet, eftersom det är vitt och glänsande, kraftfullt och betagande.

Det ursprungliga namnet på silver är "luna" som så småningom ändrades till namnet "argentum" som betyder vitt och glänsande.

Det finns en strand bredvid med fina stenar som jag skulle kunna ägna hela dagen åt att undersöka och kontemplera över. Härifrån kan man också se Lapporten som har en utstrålning som inte är av den här världen som "förtrollade" mig. Vattnet nedanför vattenfallet var genomskinligt med en aning av turkosblått skimmer. Här har många badat och det kändes lite lockande att doppa mig.

Lagunen nedanför Silverfallet . . .

Naturen kan hjälpa oss att låta orostankar, stress och ångest passera för att medvetet bara vara här och nu och njuta av naturens under. Vattnet välkomnar oss om vi vill bada . .

Strand vid Silverfallet . . .

Här är stranden vid Silverfallet som består av små och lite större stenar, spännande . . .

Torneträsk glittrar skönt till vänster och Lapporten står stadigt och inspirerar många  . . Den har varit med om mycket och står kvar fast många generationer har kommit och gått.

Torneträsk

Utan att vi kanske tänker på det så lockar naturen oss att komma till ro och att vara närvarande i nuet. En naturligt meditation som ofta kan bidra med att tankarna ebbar ut och vi bara är här och nu.

Renande vatten . . .

På vägen tillbaka från Silverfallet, stannade vi till vid andra vattenfall som jag inte vet namnet på, men jag vet att det påverkade mig på ett kraftfullt positivt sätt. Vatten som renar . . .  påminner oss om flöde . .

Björkliden  . . .

Björkliden med utsikt ner mot Kärleksbäcken Rakkasjohka, i bakgrunden kan man ana Lapporten.

Kärleksbäcken . . .

Stanna till för att bara vara. Vila blicken på Kärleksbäcken . . . känn andetagen som kommer och går. Lyssna uppmärksamt var vaken, alert och upplev nuet. Kanske vill du beröra en sten, vattnet, växterna? Gör det och var medveten och närvarande med upplevelsen.  Låt dig bli berörd av naturen . . .

Luft och Rymd . .

Luft och rymd, jord och vatten, att känna sig som en del av naturen, som vi ju alla är.

Stanna kvar i den naturliga omgivningen för att bli inspirerad av att vara medveten och närvarande i nuet, vila i ett naturligt varande här och bortom det synliga.

Abisko Nationalpark

Efter några oförglömliga dagar i Björkliden fortsatte vi vår färd med bil till Abisko Nationalpark, det är omkring 10-11 km mellan dessa platser, beroende på hur man tar sig fram. Det finns en led som går mellan Björkliden och Abisko längst med berget Njullá som är omkring 11 km lång.

Jag känner att dessa dagar  här i Björkliden har påverkat mig djupt för resten av det här jordelivet på ett mycket positivt och subtilt plan, men också jordande och "smekande, naturen smeker". Jag vill gärna åka tillbaka till Björkliden igen och stanna lite längre nästa gång. Låta kreativiteten flöda. kanske något vill "födas" fram genom mig där naturen här kan inspirera till dess tillblivelse.

Abisko ~ Kungsleden  . . .

Här är början på Kungsleden i Abisko. Den här vandringsleden  skapades i  början av 1900-talet av Svenska Turist Föreningen.  Det är en populär vandringsled i Lappland där människor från när och fjärran har vandrat och vandrar efter leden.

Abisko är känt för att ofta ha klart väder, vilket är en fördel för att just se norrsken. Mest gynnsamt är det att se norrsken under mitten av november till mitten av mars. Vi var här i området i slutet av september, vilket betyder att chansen att se norrsken just då inte var så stor.

Historiskt sett kan man läsa att samer har

under årtusenden  följt hjordar av vildren mellan skogslandet och fjällen i Abiskoområdet. Än idag bedriver Gabna sameby renskötsel här.

Pilgrimsled ~ Dag Hammarsköldsleden . .

Jag och min syster bestämde att vi skulle vandra till den första meditationsplatsen på Dag Hammarsköldsleden som går längs med Kungsleden en bit, och sedan svänga av längst Njakajaure för att ta oss tillbaka. Därefter skulle vi påbörja våran färd tillbaka hem med bilen.

Vi vandrade förbi märket där det står Pilgrimsled Dag Hammarsköldsleden, och fortsatte längst med leden som går vid älven Abiskojåkka.

Älven ~ Abiskojåkka . . .

Abiskojåkka och naturen runt omkring berörde oss. Tänk vad naturen delar med sig av sin skönhet så frikostigt och vi njöt av det. Fötterna som masserade moder jord för varje steg vi tog, här har många gått före oss och många kommer fortsätta att gå här efter att vi lämnat jordelivet. Men i nuets famn vibrerade denna storslagna natur in i våra hjärtan som vi kan dela med oss av till andra, kanske genom ord och bilder eller på annat sätt.

Dag Hammarsköldsleden ~ Meditationsplats

Efter ungefär tre kilometer var vi framme vid den första meditationsplatsen på Dag Hammarsköldsleden. Där stannade vi en stund. Platsen ligger uppe på en höjd med vacker utsikt ner mot älven.

Den första meditationsplatsen ~

Den längsta resan är resan inåt . .

Det står ingraverat på en sten Den längsta resan är resan inåt, vid meditationsplatsen.

Dag Hammarsköld lät inreda ett litet meditationsrum i FN-byggnaden i New York som fortfarande står kvar och används.  Vid invigningen av meditationsrummet i FN sa han "Inom oss alla finns en kärna av stillhet omgiven av tystnad."

Den längta resan är resan inåt, är en spännande mening att meditera över. Resan inåt kan för vissa innebära att observera tankar och känslor inom en och inse att vi inte är våra tankar och känslor men har dem, som kan vara en del av medveten närvaro (mindfulness) meditation. Kanske vi då tonar in på och uppmärksammar kärnan inom oss . . stillhet . . . tystnad, som Dag Hammarsköld pratade om i sitt tal när meditationsrummet invigdes i FN huset? Ja det får var och en av oss som är intresserad av det meditera över. Kanske insikter uppenbaras.

Dag Hammarsköldsleden följer Kungsleden och är drygt nio mil lång. Den är tänkt som en modern pilgrimsled som består av sju meditationsplatser som är placerade ut efter vägen med ingraverade stenar med tänktvärda meningar ur Dag Hammarskölds bok Vägmärken, som man kan meditera till längst med vägen. Boken kan beställas från Stiftskansliet i Luleå, Svenska kyrkan. Första exemplaret är gratis. Boken kan också köpas på turiststationen i Abisko och Nikkaloukta.

Dag Hammarsköld 1905-1961 tilldelades Nobels fredspris för sitt fredsbevarande arbete inom FN där han arbetade som generalsekreterare. Det sägs att Dag Hammarsköld var en inbiten fjällvandrare i Lapplandsfjällen.

Njakajaure . . .

Jag har under lång tid tänkt på att jag skulle vilja gå längst med Dag Hammarsköldsleden. Den här gången blev det till första meditationsplatsen.

Vi vandrade sedan vidare, svängde av från Kungsleden till vänster och in efter Njakajaure, som tidigare kallades Njakajaure Natur stig. Älvens berusande ljud tonade bort och vi blev omsluten av en storslagen natur fast annorlunda än den vi vandrat i vid älven.

Lapporten . . .

Lapporten kan förknippas, väcka olika tankar, känslor och associationer hos olika människor.

Om man vill vara medveten och närvaro (mindful) i vardagen kan mötet med Lapporten väcka en vilja att stanna till och uppmärksamma porten, omgivningen, lägga märke till detaljer och helhet. Känna andetagen som kommer och går inombords. Kanske en känsla infinner sig av att stå kvar, använda sina sinnen, bara vara, sätta sig ner. I nuet kommer det impulser av hur att ta tillvara på stunden. Kanske insikter med bilder och meningar, kreativa idéer uppenbaras. Medveten närvaro kan verkligen bidra med  inspiration och vägledning, när vi tonar in på nuet  . . . Närvaro, att vara här och nu är alldeles tillräckligt.

Vidder & rymd

Vi gick och gick, färdades över öppna landskap. Njöt av naturens skönhet. Det började skymma men vi kom fram till bilen innan det hade blivit för mörkt. Vilken resa, vilken natur, vilken luft, rymd och ljus.  Ljusa minnen och upplevelser och i nuets famn rörd och tacksam. Tacksam över hur naturen här har påverkat mig . .

Lapporten. Vi ses igen  . .

Vi började vår hemfärd med bil och passerade Lapporten. En port mellan dåtid och framtid, med ett NU. En port som välkomnade oss att vara medveten och närvarande här och nu. En port bortom tid och rum . . som kan välkomna oss hem. Här kan sagor, myter och berättelser uppstå. Här kan dikter, böcker, sånger, konst och annat kreativt knoppas för att slå ut i sin egen takt.

Enligt sägnen skapades Lapporten genom att en same med sin renhjord hade svårt att orientera sig i den täta dimman då öppnade sig fjället. Låt oss inspireras av sägnen ovan. Låt oss se möjligheter när det känns dimmigt och svårt.

Lapporten kan verkligen inspirera.